Melatonin

26.01.2024 - 07:06
Šta je melatonin i da li su njegove optimalne vrednosti neophodne za kvalitetan san i oporavak celog organizma?
 
Melatonin je hormon koji luči epifiza i predstavlja glavni regulator dnevno noćnog ritma koji nam daje signal kada je vreme za spavanje, a kada za aktivnost.
Melatonin se luči noću i njegova glavna uloga je da oslobodi telo od slobodnoh radikala i time spreči oštećenja koja mogu izazvati, pored toga reguliše temperaturu, krvni pristisak i druge hormone u telu, jača imunitet, čuva vitalnost celog tela i mladost kože.
 
Šta ometa lučenje melatonina?
 
1.hormon stresa kortizol
2.insulin, kod kasnih večera dolazi do lučenja insulina koji ometa lučenje melatonina
3.izloženost plavom svetlu ekrana
4.preterano konzumiranje kafe i alkohola
 
Kako da obezbedite kvalitetan san i normalno lučenje melatonina?
 
1.boravak na dnevnoj svetlosti i u prirodi
2.primena anti stres tehnika, kako bi se smanjile vrednosti kortizola
3.izbalansirana ishrana, bez noćnog jedenja i prejedanja
4.fizička aktivnost
5.dva sata pre spavanja isključite jaka svetla i izvore plavog svetla (telefon, tv i laptop )
6.odlazak u krevet u isto vreme, poželjno oko 22h
 
Namirnice koje povećavaju vrednosti  melatonina
-banane
-kivi
-višnje
-losos
-badem
-orasi
-ovsena kaša
 
Suplementacija melatoninom
-korisna je kod poremećaja sna i tada ga treba uzeti dva sata pre spavanja kako bi ispoljio svoje dejstvo
-kod jet lega, menjanja vremenskih zona
-kod tinitusa